Publications

 

Peer Review Publications:


‘Sonority in the 18th Century: un poco più forte?’, in Early Music, vol. XXII, issue 3 (August: 1994), 413-496.

Co-written by Willem Kroesbergen.


‘The Passions Dissected, or, on the dangers of boiling down Alexander the Great’, in Early Music, vol. 37,

issue 1 (2009), 101-112.


‘Gaps, Pauses and Expressive Arms: Reconstructing the Link between Stage Gesture and musical Timing at the Académie Royale de Musique’ , in Journal for Eighteenth-Century Studies, vol. 32, no. 4 (December 2009), 607-623.


‘Deformity, delight and Dutch dancing dwarfs: an 18th-century suite of prints from the United Provinces’, in Music and Art, Vol. XXXVI (2011).


‘Roxana’s Dance: The Persuasive Footwork of Defoe’s Fortunate Mistress’, in The 18th-century Novel, vol. 8 (October 2011), 61-118.


‘An annotated livret of Lully’s Roland as a source for seventeenth-century declamation’, forthcoming in Cambridge Opera Journal.


‘Gustav Leonhardt, the Naarden Circle and the reformation of Early Music’ forthcoming in Early Music.


‘Gustav Maria Leonhardt in Basel: portrait of a young harpsichordist’, with Anne Smith, forthcoming in Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis.



Journalism: Tijdschrift voor Oude Muziek:


Articles that appeared in the Tijdschrift voor Oude Muziek (Early Music Magazine)1994-2008 (‘W. K.’ signifies written together with Willem Kroesbergen):


‘De kikker en de nachtegaal - Over tempi in de 18e eeuw I’ (‘The Frog and the Nightingale: Tempo in the 18th Century I’) W. K.


‘De kikker en de nachtegaal - Over tempi in de 18e eeuw II’. W. K.


‘Un poco più forte? - Klankideaal in de 18e eeuw I’ (‘Un poco più forte? Ideals of timbre in the 18th Century I’) W. K.  (republished in Early Music and Concerto)


‘Un poco più forte? - Klankideaal in de 18e eeuw II’. W. K.


‘Utilia, non subtilia - Expressie en hartstocht in 18e-eeuwse muziek I’ (‘Utilia non Subtilia: expressing the passions in 18th-century music I’. W. K.


‘Passies van de ziel - Expressie en hartstocht in 18e-eeuwse muziek II’ (‘The Passions of the soul: expressing the passions in 18th-century music II’). W. K.


‘De zintuiglijke sensaties van de 18e eeuw: Koken in de barok 1’ (‘18th-Century Sensuality: Baroque Cooking 1’).


‘De zintuiglijke sensaties van de 18e eeuw: Koken in de barok 2’. (‘18th-Century Sensuality: Baroque Cooking 2’).


‘De zintuiglijke sensaties van de 18e eeuw: Koken in de barok 3’. (‘18th-Century Sensuality: Baroque Cooking 3’).


‘De zintuiglijke sensaties van de 18e eeuw: Koken in de barok 4’. (‘18th-Century Sensuality: Baroque Cooking 4’).


‘De zintuiglijke sensaties van de 18e eeuw: Koken in de barok 5’. (‘18th-Century Sensuality: Baroque Cooking 5’).


‘Alles beter dan verveling: Zintuiglijke sensaties in de 18e eeuw: het vervolg’ (‘Anything is better than boredom: 18th-century sensuality, the sequel’).


‘Tongstrelend en hartversterkend: drank en drinkgewoonten’ (‘Tongue-stroking and Heart-warming: beverages’) in the column Zintuiglijke genietingen van het baroktijdperk (Sensual Pleasures of the Baroque).


‘Zinsbegoochelend en doodsverachtend: drankjes van kruidendokters en gifmengers’ (‘Halucinatory and Death-defying: beverages from herbalists and poisoners’) in the column Zintuiglijke genietingen van het baroktijdperk (Sensual Pleasures of the Baroque).


‘Zielsgenot en leedvermaak: Het Tric-trac-spel’ (‘Rapturous pleasure and Schadenfreude: the game of trictrac), in the column Zintuiglijke genietingen van het baroktijdperk (Sensual Pleasures of the Baroque).


‘De passie valt niet in een maatsoort onder te brengen - Over rubato in Franse barokmuziek’ (‘Passion Cannot Be Subjected to Metre: On Rubato in French Baroque Music’).


‘Een verhitte ziel speelt niet in de maat - Over rubato in Franse barokmuziek II’ (‘A Fiery Soul Does Not Play in Time: On Rubato in French Baroque Music II’).


‘Pan and Syrinx: meer dan een voetnoot.’ (‘Pan and Syrinx: more than a footnote’).


‘De hoge hoed en de nachtspiegel: Is Satie de grondlegger van de oude muziek?’ (‘The Top Hat and the Chamberpot: is Satie the father of Early Music?‘ This article was first published as ‘Cylinderhatten och pottan: Form, kansla och utvecklandet av stil i den tidga musiken’ in Tidig Musik nr 4/2007, 6-9.).



Journalism: articles in other publications:


‘Les Indications de Tempo de J. S. Bach à la Lumière de Die Kunst des reinen Satzes de J. Ph. Kirnberger’ in Le Mouvement en Musique àl'Époque Baroque, Metz, 1996, 109-121.


‘De trompet en het rad; de lotgevallen van de 18de-eeuwse musicus Albertus Groneman’, A. Bos- Bliek en J. Wentz, in Jaarboek Die Haghe 1997, 76-153. (‘The Trumpet and the Wheel: The Misfortunes of the 18th-century Musician Albertus Groneman’).


‘Freedom of expression’ in Traverso volume 12, no. 2, April 2000, 5-7.


‘Does the instrument really matter? The case for—and against—historical flutes’ in

Pan: The Journal of the British Flute Society (December 2008).